Geoblog.pl    zig    Podróże    Islandia    Geysir i Strokkur - najsłynniejszy gejzer i największy gejzer Islandii
2018

Geysir i Strokkur - najsłynniejszy gejzer i największy gejzer Islandii

Islandia
Islandia, Geysir

Geysir to najsłynniejszy na świecie gejzer - od niego biorą nazwę wszystkie geotermalnie źródła na świecie, które wyrzucają wodę do góry.
Geysir i Strokkur to w tym momencie jedyne dwa czynne gejzery w Europie, a więc wyrzucające wodę regularnie. Strokkur jest największym z gejzerów na Islandii, wyrzuca wodę co kilka minut na wysokość 30m. Trzeba pamiętać, że jest to woda gorąca i nie należy podchodzić zbyt blisko. Cały spektakl trwa kilkanaście sekund i dostarcza niezapomnianych wrażeń.

Gejzer teraz wyrzuca wodę tylko raz na kilka lat i to nie wyżej niż na 10 metrów. Nie wyrzucił jak tam byłam :( Przypomina raczej barwną kałużę, lekko tylko dymiącą.

W okolicy jest mnóstwo wód geotermalnych i innych gejzerów. Ale Strokkur jest najbardziej spektakularny.

Podjeżdżamy jeszcze do Łaźni Geotermalnych Fontana, ale z daleka śmierdzi siarką (czyli zepsutym jajem), a jak podchodzimy pod same baseny to okazuje się, że nie jest to nic ciekawego - mały budyneczek, z niewielkim okrągłym basenikiem, za to z horrendalnie drogimi biletami. Odpuszczamy, wolimy spędzić czas na podziwianiu natury.